Rökning

Debatten om rökning har kanske svalnat en aning, men A non smoking generation och liknande är fortfarande populärt.

Visst, det är bra om människor kan hålla sig rökfria, men ibland tycker jag att debatten går överstyr.
"Jag har aldrig rökt en cigarett i hela mitt liv, och det är jag väldigt stolt över."
Precis så sa en av tjejerna på festen igår. Ca en kvart efter uttalandet tände jag vattenpipan, och hon blossade precis som alla andra. Jag påpekade då att hon faktiskt ha rökt nu. "Men det är ju inte samma sak som cigaretter." Nej, det kanske det inte är. Men skillnaden är hårfin. Vattenpipa inehåller ingen tjära, det är enda skillnaden.

Förstår inte heller varför det är så mycket fulare att feströka, än att "bara" dricka på fest?
"Jag har aldrig rökt"
Nej, kanske inte, men hur ofta dricker du dig berusad på en fest då?
Jag kan inte förstå skillnaden. Är inte båda sakerna lika farliga?

Jag vill absolut inte få någon att börja röka. Jag tycker bara att korstågen mot rökare är för mycket.
Jag är absolut ingen nykterist heller, men betänk att man faktiskt kan bli alkoholist bara efter att ha druckit en gång. Långt ifrån alla blir det, men har man det i generna är risken större.
Kanske är det därför jag inte vågar dricka tre dagar varje vecka längre, för att vi har alkoholism i släkten.

Men jag vet samtidigt att jag har svårt att bli beroende av saker. För den period i mitt liv då jag både festade tre dagar i veckan och rökte, så kunde jag ändå sluta och ha uppehåll så länge jag ville.
Idag kan jag också feströka, utan att bli sugen att röka annars. Och blir jag sugen, kan jag ändå avstå. Samma sak är det med alkohol. Jag kan dricka mig full, men har inget behov av att göra det flera dagar i veckan.

Andra däremot blir beroende av allt, direkt. Det har jag tyvärr sett skräckexempel på.


Hur som helst, det jag ville ha sagt med detta var egentligen bara att jag inte tycker att det är värre att feströka än att festdricka.
Förstår inte varför det skulle vara det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback