Mumsig middag!

Har en kastrull med broccolisoppa som puttrar på spisen. En av mina absoluta favoritsoppor! En skål broccolisoppa med en klick turkisk yoghurt och en knäckemacka med ost och jag säger bara...mmm! Mumsigt!

Efter middagen blir det Sims för hela slanten! Har fått låna några "nya" prylpaket av min bror så det ser jag verkligen fram emot. En helkväll med Sims(och tvättstuga...)!

Dag 31

Frukost: Kaffe, "grogg" och yoghurt med müsli
Lunch: Bar
Middag: Risgrynsgröt med kanel (och lite socker faktiskt) och mjölk
Kvällsmat: Knäckebröd med ost och ett glas mjölk

Motion: Hemmaträning

Jag tror inte att risgrynsgröt är det nyttigaste som finns, men jag känner att jag kompenserade middagen ganska bra i alla fall. Måste bli bättre på mellanmål däremot! Men det är svårt, speciellt när man är ledig. Hinner sällan bli hungrig mellan lunchen och middagen. Blev ingen promenad, men däremot hemmaträning när jag såg på Entourage. Behöver se lite snygga vältränade människor på tv för att bli inspirerad. Haha. Blev glad för mamma sa att det syntes att jag gått ner lite, och om vi säger så här, min mamma är inte en sån som skulle säga det om hon inte verkligen såg det. Personligen ser jag det inte, men jag känner t.ex. höftbenen mer och jeansen passar bättre. Åt rätt håll går det i alla fall!

Dag 30

Lunch: Havregrynsgröt
Middag: Kötbullar med stuvade makaroner och ett glas mjölk
Kvällsmat: Lite mörk choklad

Motion: Promenad ca 40 minuter

En okej dag, dock utan mellanmål för de hann jag inte med. Kanske inte så okej med choklad till kvällsmat heller, men det var lördag och en bit mörk choklad är nog inte det värsta när man inte har ätit allt för mycket under dagen. Blev en promenad också, helt spontant faktiskt. Bra och skönt!

On a sunny monday

Måndag. Ledig till och med fredag. Inte illa!

Ska spendera den här dagen med min favoritmormor och min bästa lillebror. (Svårt då jag bara har en av varje?) Vi börjar med lite storshopping på Solbacken. Vi är bäst på att shoppa i min släkt. I synnerhet min mormor. Vi åker halva släkten och utnyttjar alla rabatter som finns. Haha.

Sen får vi se vad det blir.

Drar nu.

Lördag

Blev bjuden på missag hos mamma. Köttbullar och makaroner. Mumsigt! Mamma är kanske den bästa kocken jag vet så det tackar vi för!

Ska till Micke och gänget och se Melodifestivalen ikväll. Blir med all säkerhet skvaller, grova skämt och kanske lite sällskapsspel också. Våra kvällar har en tendens att se ut så. Emma tjatar: "Men nu måste vi hitta på nåt! Vad ska vi göra?". Och så blir det i princip alltid sällskapsspel... Haha.

Saknar H så att det gör ont. Men det verkar han inte riktigt förstå...

See ya!

Dag 29

Frukost: Kaffe
Mellanmål: Knäckebröd med ost
Lunch: En liten bit vit fisk(inte god!), sallad och knäckebröd
Mellanmål: -
Middag: Pepparbiff med rödvinssås och rostad sötpotatis
Kvällsmat: Cashewnötter och lite mörk choklad

Motion: -

- 5 kg. Jag har gått ner fem kilo på fyra veckor! Fem kilo och åtta centimeter i midjemått! Jag är grymt nöjd, speciellt med tanke på att jag knappt motionerat nåt alls. Tänk om jag hade promenerat varje dag också... Leder tävlingen gör jag dessutom. Det är f-n inte illa! Ni får ursäkta mitt skryt, men jag är faktiskt mäkta stolt. Har snart gått ner allt som jag gått upp det senaste året. Sen är det "bara" resten som ska bort också.

Planen inför nästa invägning är att fortsätta med maten som nu. Det verkar ju funka bra så. Måste också försöka ta tag i motionen. Försöka göra nåt åtminstone fem dagar i veckan. Känns orimligt att gå ner fem kilo till nästa månad, men jag satsar på två-tre kilo i alla fall. Det kan väl inte vara helt orimligt?

Dag 28

Frukost: Kaffe, "grogg" och en knäckemacka med ägg
Mellanmål: -
Lunch: Asiatisk buffé (mestadels kyckling med sallad och lite ris)
Mellanmål: Fruktsmoothie och rågbröd utan pålägg
Kvällsmat: Pressad apelsin

Motion: -

Invägning imorrn och jag är sjukt nervös! Har fastat hela eftermiddagen, förutom den lilla rågbrödsmackan(fibrerna behövs för magen), bara för att gå ner några extra gram. Frukosten imorrn får bestå av enbart kaffe(urindrivande) för det känns onödigt att äta och dricka massor innan själva invägningen. Jag vet att det låter lite sjukt och inte alls bra för kroppen, men det handlar om mindre än ett dygn och för att peppa mig inför resten av tävlingen kan jag behöva minska de där extra grammen. Fick tips om att inte äta fast föda efter senast 18.00 dagen innan av en fd boxare som är van vid sånt här. Ingen motion idag heller. Somnade i soffan efter jobbet. Får skylla på det.

En sak är i alla fall bra inför morgondagen. Jag lär i alla fall inte komma sist. En av kollegorna i tävlingen har gått upp(!?) två kilo och en annan har inte heller börjat med någon diet än och trodde att även hon hade gått upp. För min egen skull hoppas jag det! Haha.

Hårprat och semester

Har slingat och tonat håret. Funderade först på att strunta i toningen då slingorna blev rätt så fina som de var, men sen tänkte jag; äh, toningen bleks ändå ur så fort. Tog en mörkare toning än vanligt den här gången, av just den anledningen. Blev fint, men blir nog ännu finare efter några tvättar då håret blir ljusare(men inte lika ljust som om jag hade behållt slingorna som de var). Tänkte slinga håret några gånger nu innan sommaren och sen bara ha det som det är under sommarmånaderna så att det får bleka sig självt. Tycker att det är grymt snyggt med riktigt mörkt hår, men ibland är det kul med lite förändring också!

Nog med hårsnack. Nu är det sängen som gäller! Börjar redan 7.00 imorrn. Rengöring av glassmaskinen står på schemat, och det tar oftast sina två timmar så det är bäst att börja i tid om något oförutsett skulle ske. F-n vad jag inte längtar till att gå upp imorrn! Men å andra sidan lyxade jag till det med semester på måndag och tisdagen har jag redan jobbat in. Med andra ord, blir ledig en hel vecka från och med lördag. Jippie!

Sleep tight!

Dag 27

Frukost: Kaffe, "grogg" och en liten skål med müsli och yoghurt
Mellanmål: Kaffe
Lunch: Biff stroganoff med ris och sallad
Kvällsmat: Knäckebröd med ost och ett glas mjölk

Motion: -

Lite lite grönsaker och frukt idag, men det är nog inte hela världen. Tog min unna-sig-dag idag och köpte en påse godis. Kompenserade med att skippa mellanmål och bara ta en shake till middag. Även om jag egentligen inte ens behöver kompensera, men det känns bättre då. Ingen motion idag heller, men det är f-n -20 grader ute! Då känns det nog med att cykla till jobbet. Imorrn blir det förmodligen att promenera istället.

Har invägning på fredag. Är lite nervös faktisk... Funderar på att fasta imorrn bara därför. I alla fall inte äta något som binder vätska, samt fasta efter 18.00. Allt för att gå ner de där sista grammen inför invägningen så att jag slipper skämmas. Haha.

Dag 26

Lunch: Halv Subway-macka med kyckling
Middag: Rester av gårdagens pannbiffar med fullkornsmakaroner

Motion: -

Är så omotiverad när det kommer till motionen! Antingen har jag ingen tid till att mationera eller så är det för kallt för att vara ute. Oftast är det båda. Tog en nyttigare macka på Subway och åt bara knappt en halv. Ingen läsk eller kaka till heller.

Ordning och reda

Har ägnat kvällen åt att städa bland allt smink och alla andra skönhetsprodukter i badrummet. Sminket som jag inte använder varje dag har hamnat i tre olika lådor, en märkt eyes, en annan lips och en tredje make up (dvs allt annat smink). Blev riktigt bra och mitt badrumsskåp blev helt plötsligt mer luftigt och städat. Konstigt va? Haha. Kollade också över mitt förråd med skönhetsprodukter. Om vi säger så här, blir det krig så klarar jag mig lääänge. Hade t.ex. nio oöppnade schampoflaskor(varav en var på nästan en liter!), fem förpackningar med bomullsrondeller och lika många duschkrämer. Haha. En riktig hamster är vad jag är!

Har lyssnat på gammal fransk musik under tiden. Tyckte att det passade bland alla Dior-förpackningar.

Nu ska jag bara göra ett sista krafttag och städa klart resten av badrummet. Ska försöka hinna se Entourage också.
Natti!

Dag 25

Mellanmål: -
Lunch: Rågbröd med smör och mjölk
Mellanmål: Cashewnötter
Middag: Pannbiffar med lök och fullkornsmakaroner
Kvällsmat: Apelsin och knäckebröd med ost

Motion: Promenad ca 40 min

Helt okej dag. Varken mer eller mindre.

Dag 24

Frukost: Kaffe, "grogg" och lite filmjölk med müsli
Mellanmål: -
Lunch: Hamburgare(bara köttet), två stekta ägg samt sallad och kaffe
Kvällsmat: Onyttigt fika

Motion: -

Försökte att inte äta så överdrivet mycket under dagen för jag var bortbjuden på fika på kvällen. Åt både glass och lite tårta, men det hade jag räknat med som sagt. Ingen motion i söndags heller. Jag hann helt enkelt inte. Dålig ursäkt, men det är den enda ursäkten jag har.

Dag 23

Mellanmål: -
Lunch: Kyckling med bulgursallad, mineralvatten och kaffe
Mellanmål: Knäckebröd med ost samt kaffe
Middag: Shake och en banan
Kvällsmat: Choklad...

Motion: -

Jobbade i princip hela lördagen, vilket alltid påverkar både matintag och motion. Hann inte ens med en promenad, vilket är illa. Åt lite choklad på kvällen. Ni vet, mitt "unna sig" en gång i veckan. Helt okej med andra ord, fast det känns ändå fel på nåt sätt.

Måndag del två

Och nu är det dags för ett möte.
Later!

Måndag

Nu drar jag ut. Har lovat att köpa ut takfärg, tapetlim mm åt brorsan. Han har ju nyss köpt en lägenhet så! Sa jag att jag älskar färg- och byggaffärer? Hehe...I do!

Maybe there's a God above

Det känns bättre nu. Dock som lugnet före stormen. Stormen i det här fallet är jag.

Ska göra mig i ordning, kasta i mig lite mat(oj vad jobbigt då middag består av en shake...haha) och besöka mamma en sväng. Sen blir det som sagt fikamys ikväll. Trevligt, trevligt!

Du begärde allt, Du brann hett och fort

God morgon pissdag!
Känner mig labil, trött, ledsen och förbannad.
Mest förbannad är jag på mig själv för att jag knappt har sovit nåt i natt. Legat och tänkt. Funderat. Snurrat varv efter varv i sängen. Förtränkt tankarna, men ändå inte kunnat sova. Drömt mardrömmar de korta stunderna jag sovit.
Fan vad jag är arg på mig själv! Och fan vad jag är besviken!

Ska försöka lugna ner mig. Tänka på nåt annat och förhoppningsvis bli på lite bättre humör.
Ska jobba idag, och då är det ingen höjdare att vara irriterad redan i början av dagen. Ikväll ska jag dessutom hälsa på Kajsa och Ricky, då vore det också skönt att vara på bra humör. Nog för att de har en tendens att alltid få mig på gott humör men.

Ja, ja...shake it off and move on!

Injektioner och schlagerfestival

Jag har fått ny migränmedicin(igen!). Den är lite kul för man ska injecera den i låret. Gjorde det i torsdags när jag kände att migränen var på g. Gjorde tväront att sticka in den, men jag gillar nålar så det var inte så farligt, lite ovant att göra det på sig själv bara. Anyway... En liten stund(kanske en minut?) efter att jag hade injecerat medicinen så sped sig värsta konstiga känslan i kroppen. Ett jobbigt tryck över bröstet och pannan, illamående och en konstiga känsla av kyla i olika kroppsdelar. Det var verkligen obehagligt! Sen blev jag jättretrött och somnade. Förväntade mig att migränen skulle vara mycket bättre när jag vaknade, men icke. Det var typ den värsta migränen på väääldigt länge och dessutom hade jag ont i låret. Nu är migränen borta men på låret har jag en mindre attraktiv fläck. Lite som ett svullet blåmärke. Kontentan av det hela? Jo, injektionen som skulle vara "kul" var inte så jävla kul i alla fall! Pappa köpte hem receptfria tabletter istället som konstigt nog funkade bättre. Hm...

Har jobbar eftermiddag som sagt. Var sjukt mycket folk från början, sen försvann alla bara sådär, poff! Var med andra ord skittrist att jobba sista timmarna. Stämplade ut typ en minut över åtta(vi stänger åtta...) och cyklade hem till mamma och såg schlagern. Ja, vad ska jag säga om den? Inga direkt skrällar. Ola och Salem till final kändes ganska givet. Kul att "vägsaltet" fick gå vidare till Andra chansen i alla fall. Inte en låt som passar i schlagersammanhang kanske, men kanske den bästa låten i andra sammanhang? Den där hiphop-snubben var bara allmänt pinsam och jag blev rädd att folk ska tro att jag tycker att sån "hiphop" är bra. Det tycker jag inte. Typ en kassare version av Mange Schmidt...och det säger inte lite...

Nu ska jag dammsuga och sen träna lite. Sen är det natti natti för jag jobbar förmiddag imorrn.

Dag 21 och 22

De här dagarna kommer jag inte att skriva in någon matsedel eller motion. Låg som sagt däckad i migrän. Någon motion blev det med andra ord inte. Åt en del onyttigheter(som choklad), men samtidigt hade jag så ont att jag spydde upp det mesta. Så jag ger de här dagarna +/-0. Inte så mycket att göra åt det men.

Ska väga in mig idag istället för igår. Ska bli spännande att se om det skett nån förändring sen sist...

Dag 20

Frukost: Kaffe, "grogg" och shake
Lunch: Bar
Mellanmål: Rågbröd med ost och ett glas mjölk
Middag: Sallad med rökt lax, fetaost mm
Kvällsmat: -

Motion: Promenad med Matilda ca 45 min, samt hemmaträning

En bra dag. Bra matintag och det gick utmärkt att hålla "dieten" även om jag var bortbjuden på middag. Matilda gjorde nämligen en jättegod sallad med rökt lax, fetaost och andra godsaker. Mums! Vi hann också med en kall kvällspromenad i Boliden, så det blev motion även fast jag hade räknat med att inte hinna det. Great!

Migrän

Har legat däckad i migrän i två dagar, därav den dåliga uppdateringen. Nu är jag i alla fall på fötterna igen och ska till och med jobba idag. Känner mig lite seg och har ont i kroppen(av att ha legat konstant i två dygn), men det löser sig nog ändå.

Blodtryck, jeans och våldgästning

God morgon onsdag!

Ledig idag. Jippie! Inte för att det är så värst ovanligt att jag är ledig, men ändå. Jag blir ändå alltid lika glad. Haha.

Ska med mami och brorsan på stan. Måste förbi AF med ett papper och sen tänkte jag gå på Apoteket och kolla mitt blodtryck. Man kan göra det där nämligen och jag gillar Apoteket mer än vårdcentralen så... Apoteket luktar liksom inte sjukdom, desinfektionsmedel och gamla kommunala möbler. Haha. Tror att det kan vara på grund av lågt blodtryck som jag är så snurrig.
Kanske shoppar jag nåt också? Oddsen att jag inte gör det är ju inte överdrivet höga kanske. Hehe. Vill ha nya jeans, men det kanske inte är det smartaste att köpa nu om jag har tänkt gå ner i vikt? Ja, ja...vi får se.

I afton drar jag en sväng till Boliden och Matilda. Det ser jag fram emot! Även om det är jag som har bjudit in mig själv. Haha. Men det är bara för att jag trivs så bra där!

Nu ska jag kasta på mig kläder och ett nytt ansikte.
Ciao!

Dag 19

Frukost: Kaffe, "grogg" och yoghurt med müsli
Mellanmål: -
Lunch: Vit fisk med en liten potatis samt sallad och en klick kall sås, mineralvatten och kaffe
Mellanmål: En halv semla och kaffe

Motion: Promenad ca 45 min, samt extra lång hemmaträning

Ja, jag vet, ni behöver inte säga nåt. Ja, jag syndade idag! Det slank ner en halv semla till fikat på jobbet. Hade längtat efter en i över en vecka så jag tänkte att nä, nu ska jag faktiskt tillåta mig att falla för frestelsen! Semlor är typ det godaste bakverket ever och sen sak jag kan få allvarliga cravings efter. Om den var god den här gången också? Oh, ja! Kompenserade med att dra ner på kalorierna under de andra måltiderna(åt t.ex. mest sallad till lunch) och tränade lite extra hemma ikväll också. Känns mer okej då.

Har värsta pms:en nu så jag känner mig sugen på saker hela tiden. Sugen och uppsvälld. Inte kul... Lägg sen till att jag är konstant yr vilket resulterar i illamående. Samma illamående som jag får när jag har migrän och har käkat min medicin. Det illamående får min kropp att tro att den är hungrig och att jag inte kommer att må illa längre om jag äter. Kroppen ljuger dock i det fallet. Vad vill jag säga med det här? Jo, att det egentligen är ett jävla under att jag nöjde mig med en halv semla! Förr hade jag förmodligen proppat glass, ostkrokar och godis. Minst! Saltsugen är jag också. Så pass mycket att jag blev sugen på korv på jobbet idag. Men då hejdade jag mig själv och tänkte att nej, du tycker inte om korv och äter inte ens fläskkött så back off! Borde kanske börja salta min mat. Haha. Men å andra sidan binder salt vätska så det kanske inte är nån höjdare när man har mensmage? Äh, nu svamlar jag mest bara massor. God natt!

The shoes

Jag är inget större fan av hypade Monki. Har nån tröja och ett par sneakers därifrån, men det är allt. Bläddrade i Sofis mode på jobbet och hittade THE shoes. Och de är från Monki.

Hur länge sen var det inte jag köpte ett par skor? Jag behöver nya skor med andra ord!

Sååå snygga!
Säkert dålig kvalitet då de knappast är i skinn(kostar bara 500:-), men hey, som partyklackar är de ju to die for!

(Ni får verkligen ursäkta om jag låter som en riktig fjortis, men när det kommer till skor så är jag nog lite barnslig. Haha.)

Inga mer undanflykter!

"As long as I'm living, I'll be waiting
As long as I'm breathing, I'll be there"

Nu är jag riktigt j-a less på det här pissvädret! Är det inte svinkallt ute så snöar det och blåser istället. Blä! Mina promenader går åt h-vete för jag kan tyvärr inte motivera mig när det är sånt här väder. Jag hatar allt som heter snö och vinter, så att jag överhuvudtaget går utanför dörren är fan ett under!

Nog med svordomar nu. Det är inte fint att svära.

Skulle egentligen ha varit ledig idag, men har bytt med Jessica så jag jobbar i alla fall. Gör inte så mycket. Lär väl inte vara överdrivet mycket folk idag då det är tisdag och dessutom skitdåligt väder. Hockey på tv också va?

Nä, det får fan bli en lite promenad i alla fall. Nu är det slut med undanflykter!

Dag 18

Frukost: Kaffe, "grogg", banan och Verum drickyoghurt
Mellanmål: -
Lunch: Asiatisk buffé samt mineralvatten och kaffe
Mellanmål: Cashewnötter
Middag: Äggmacka på dinkelbröd samt mjölk

Motion: Promenad ca 30 min, samt hemmaträning

Kanske borde klargöra vad den asiatiska buffén bestod av? Jo, diverse kyckling(åt mest bara av spetten), lite ris, jordnötssås och glasnudelsallad. Okej, men inte jättebra lunch. Var rätt så mätt till middagen så jag gjorde bara en äggmacka på hemmagjort dinkelbröd. Känns okej det med. Motion har det inte blivit mycket av. Gick en promenad med det var verkligen svinkallt ute så jag stod inte ut mer än kanske 30 minuter. Har tränat lite hemma istället.

Imorrn är det en ny dag med nya tag!

Müsli

Müsli som man köper färdig på affären är oftast inte speciellt nyttig. Innehåller alldeles för mycket socker och för lite fibrer. Men det går att vara nyttig och ändå äta müsli till frukost/mellanmål.
Hur då? Jo, gör din egen müsli!

Gör man sin egen müsli vet man exakt vad den innehåller, samtidigt som man kan ha i det man själv tycker är gott. Bra müsli är det bästa som finns för magen och den håller en mätt länge! Jag som egentligen inte äter frukost kan till och med få ner det här på morgonen.

Jag "grundar" med fiberhavregryn och boveteflingor. Dinkelflingor, quinoaflingor eller hirsflingor är också bra alternativ. Sen blandar man i det man gillar efter behag. Psylliumfrön, linfrön(var försiktig med mängden då linfrön är giftiga i för stora mängder), sesamfrön, torkad frukt, pumpakärnor, gojibär, russin, nötter, solroskärnor mm mm. Som med all annan mat är det viktigt att använda sig av olika konsistenser för att det ska smaka extra bra.

Risenta brukar ha en avdelning i matvarubutikerna där man kan blanda sin egen müsli. Jag brukar köpa det jag har mycket av i färdigpackade påsar(blir billigast så) och sen komplettera med Risentas sortiment i lösvikt. Dinkelpuffarna och quinoapuffarna gillar jag för de smakar bra och ger en läcker effekt i müslin. Tranbärsmixen är också riktigt god. Men det där får man smaka sig fram till själv.

Mer müsli åt folket!

Det finns bara ett enda sätt att brinna upp

Höll på att försova mig imorse. Vaknade 8.30 och jag skulle iväg 9.00. Fick dricka kaffe i badrummet medan jag sminkade mig och kastade på mig kläder. Frukost var inte ens att tänka på. Som tur var finns det ju en hel del mat på jobbet(no shit?) så det blev räddningen.

Har kommit på vad jag ska ge Bea i present nu. Ska till och med tillverka den själv. Inte illa!

Nu ska jag laga lite middag.