Klimathotet i mitt kylskåp och spritskatt

Jag hade tänkt laga till värsta goda middagen idag, men vad blev det av det? Inget...
Blev att jag käkade pistagenötter och pepparkakor med julmust. Gott det med, men ingen direkt middag kanske. :P


Och på tal om mat, miljö och "klimathotet". Tänkte på det där med hur fel det är att äta kött när jag kikade i kylen ikväll. Tänk alla transporter det krävs för det jag har i kylen.

Följande ställen hittade jag mat ifrån:
Italien
Frankrike
Kina
USA
Libanon
Thailand
Finland
Tyskland
Holland
Spanien
Österrike
Danmark
Tunisien

Och inget av det var kött...

Så jag undrar ändå, är det inte mer miljövänligt att äta närproducerat kött än varor från t.ex. USA eller Tunisien?
Bara en fråga alltså...

Men hur som helst skulle jag inte klara mig utan min harissa, olivolja, tahina eller soya. Det är saker som jag använder i princip dagligen, eller i alla fall när jag lagar mat.
Och när det inte finns sånna varor som är producerade något så när lokalt så måste jag tyvärr köpa varor från Libanon och Kina. Det är inte mitt fel tycker jag.

Och om Sverige skulle sänka skatten på alkohol så skulle det också spara på miljön. Då skulle vi slippa dricka smuggelsprit eller egenhändigt smugglad sprit från diverse billigare länder. Fast å andra sidan kommer jag att köpa likör i Finland hur dyr den än är, för här finns det tyvärr inget vettigt utbud. Men det är ju också någonting för miljönissarna att fundera på...


image702image703

What to do?
Ge mig förslag på svenska produkter som motsvarar dessa...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback