Solstorm (och lite religiöst dravvel)

Det blev middag och bio i alla fall. Men inte Leo som var tänkt från början. Men vad har man för alternativ när den inte ens hade premiär här? *morr*

Blev istället middag på Viking och Solstorm på bio. En lite skum film om jag får säga vad jag tycker. Skum, men faktiskt intressant och bra! Fast nu har jag fått fördomar om att alla från Kiruna är extremt frireligiösa och pratar konstigaste fake-norrländskan, och musiken var riktigt religiöst äcklig också...även fast jag, som jag tidigare skrev, är
mer eller mindre uppvuxen med kristen musik.

Trots det har jag alltid tagit avstånd från religioner av olika slag, men nu har jag märkt att det intresserar och fascinerar mig mer och mer. Inte på så sätt att jag själv funderar på om Gud finns, utan mer på ett sånt sätt att jag vill förstår varför människor söker sig till religioner och vad det är som tilltalar dem. Kanske vill jag också få en viss tolerans för troende människor. När jag har sagt att jag har börjat läsa Koranen så tror folk att jag har blivit knäppt och tänkt konvertera till Islam, men det är verkligen inte därför. Jag träffar muslimer dagligen, både i jobbet och privat, och istället för att döma alla och tro att de är fundamentalister och självmordsbombare så väljer jag att sätta mig in i deras tro. Vad som ligger bakom deras seder, och varför de t.ex. inte äter griskött och varför de firar ramadan. Kristendomen har alltid funnits runt oss, och vi har lärt oss mest om den i skolan och sådär. Den är liksom en naturlig del. Men nu är det så att det finns väldigt mycket muslimer i Sverige också, och de flesta vet faktiskt inte så mycket om dem. Just därför har jag valt att försöka lära mig mer om just islam. T.ex. hinduismen eller judendomen är inte lika närvarande. Och därför inte lika aktuellt.

Men, det där var en lång parantes.
Hur som helst. En skum, men ändå sevärd film. Och Persbrandt är ju med, bara en sån sak! Däremot är hans karaktär inte särskilt trevlig. :/
En annan personlig favorit, Antti Reini är också med. Ett extra plus!


image670

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback