Middagstips!

Tänkte lägga in ett litet middagstips. Nämligen dagens middag.

Jag har intalat mig själv att jag måste börja äta mer fisk. Så idag fick det bli lax. :)

Har inga mängder med i recpetet. Dels därför att jag aldrig gör någonting efter recept och dels därför att jag hittar på eftersom och smakar av. Jag är ju kock, you know. ;P
Men en sak kan jag säga i alla fall...det ska smaka ganska så mycket citron. Om man gillar citron... :P



Citron och soya-glacerad lax med kall romsås

image82


















Obs! Laxen var inte lika bränd i verkligheten som den ser ut här. :P


Glace:
Pressad citron
Soya
Balsamico-vinäger
Olivolja
Harissa
Svartpeppar
Paprikapulver
Salt

Blanda ihop allt och glacera laxen eftersom den steks. Spa lite glace tills den är färdig och pensla på just före servering. Och harissa är starkt...

Obs! Använd inte för mycket balsamico, det tar över smaken för mycket då. Och salta sparsamt, soyan är salt.


Romsås:
Creme fraice -lätt el. vanlig
Hackad rödlök
Pressad citron
Röd stenbitsrom
Svartpeppar
Salt
Några droppar olivolja

Blanda allt efter tycke och smak. Gillas inte stenbitsrom, hacka i lite dill istället. (Kan man göra ändå...)


Servera laxen med den kalla såsen, råskalad potatis och grönsaker stekta i olivolja.
Jag valde en färdig fryst grönsaksmix(för enkelhetens skull), men färska grönsaker är det ultimata.


Nyttigare än så här blir det kanske inte?
Massor av nyttiga fetter i både laxen och olivoljan. Bra mat med andra ord! :)


Maten avnjöts med ett glas påskmust(älskar all form av must!) och
PLP:s platta 3 i bakgrunden.
Trevligt! :)

Kommentarer
Postat av: Malin

Vattnas i munnen när jag tittar på bilden!

Postat av: sophie

ååh nu blev jag hungrig:) ser ju jättegott ut!

2007-03-13 @ 18:41:57
Postat av: Sara

Åååh... Lax är så sjukt gott :D

2007-03-13 @ 18:42:29
URL: http://outrageous.blogg.se
Postat av: L8

Tur att det inte ser äckligt ut i alla fall. :P

Lax är verkligen gott, men jag får alltid för mig att det ska vara så jobbigt att laga, men det är det ju inte heller. :)

2007-03-13 @ 19:03:02
URL: http://kamphund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback