Middagstipset?

Idag har jag lagat middag, för ovanlighetens skull. Och då menar jag riktig middag, inte mackor eller fil.
Brukar försöka laga riktig mat hemma åtminstone en gång i veckan. Det låter kanske jättehemskt, och jag älskar verkligen hemlagat, men jag är för lat för att laga mat åt mig själv varje dag.


Idag blev det i alla fall en nordafrikansk/libanesisk/grekisk(och säkert ännu fler ursprung) rätt i form av en kycklinggryta med couscous och limabönor i tomatsås till.

Tog det som fanns hemma och det blev typ:

Kycklingfiléer i bitar
Lök
Broccoli
Valnötter
Tomat
Grädde
Grönsaksbuljong
Lime (både skal och saft)
Färsk ingefära
Vitlök
Harissa
Kanel
Svartpeppar
Kardemummakärnor
Orientkrydda
Paprikapulver
Chilipeppar
Koriander
Spiskummin
Och massor av färsk(egentligen fryst men...) persilja

Som ni ser består rätten till största del av kryddor.
But that's the way I like it! :)

Om ni undrar vart det grekiska kommer in i bilden så är det i form av limabönorna i tomatsås, som tydligen är nåt grekiskt. Gott är det i alla fall!

Och jag är helt hooked på ingefära nu. Vet inte varför. Kanske är det den underbara doften.


image666

Grytan hade mått bra av lite gurkmeja också, för färgens skull, men det hade jag inte hemma. Tyvärr... :/


Kommentarer
Postat av: Karin

mums jag blir faktiskt hungrig fast jag är sjuk

Postat av: Kasparsimone

Big tnks for interesting and useful site!

2009-03-31 @ 12:25:56
URL: http://kasparsimone.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback