Jag klippte ut en rolig sak ur DN

Härom veckan hittade jag en kul artikel i DN som handlade om gängvåld i Norden, och att det var vanligast i Köpenhamn, men att också finnar gillar att slåss. (No shit?!)

Nån proffessor-snubbe uttalade sig om att "finnar av tradition är brutalare". Det var så roligt att jag var tvungen att klippa ut och sätta upp på kylen. Min kyl är förövrigt full med roliga och snygga grejer.

Men seriöst, är det inte rasistiskt att säga sånt? Om man kan bli anklagad för hets mot folkgrupp för att säga
tattare, borde man inte bli det om man talar nedsättande om finländare också?

För det första, det heter inte finnar, utan finländare. Man får inte säga n*ger right? Men finne är helt ok?
Sen att säga att det är genetiskt att finnar slåss, det är som att säga att alla romer stjäl.

Men, nu är jag ingen moralkärring, och jag älskar att skämta om mitt ursprung. Men rätt ska vara rätt...

image601

Ungefär i samma veva som jag läste det här fick jag veta att en finsk släkting har hamnat i fängelse... :P

Kommentarer
Postat av: Juliusmariam

Lots of great info, keep up the good work!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback