Relationer och egoism

Ibland är jag en förbannat dålig kompis. Det är sanningen, det vet jag.

Just nu är jag det mot en person. Det är inte meningen, jag kan inte hjälpa det. Men lite får hon faktiskt skylla sig själv...

Jag har inga problem att prata realtioner och kärleksbekymmer. Förstår att vissa har ett behov av att prata av sig när de är mitt i en separation. Det är naturligt faktiskt.
Men jag är heller ingen psykolog. Jag är inte psykologisk alls, på något vis. En psykolog skulle knappast säga; "Get over it! Gå ut och festa eller gör något vettigt istället."
När man har lyssnat i timmar, gett massor av tips, sagt sin åsikt och ältat hit och dit, är det inte nog då?
Varför måste man då fortsätta att älta ännu mer och bara tjata om sitt ex hela tiden? Kan man inte åtminstone försöka prata om något annat, även om man inte kommit över honom?

Jag tror inte på ältande. Jag tror på att gå vidare.
Ett visst ältande kanske är bra, men efter ett tag är det faktiskt nog. Då måste man börja leva sitt liv och kunna prata om andra saker med sina vänner.

Och helt ärligt, jag har vetat att det här skulle ta slut innan det började i princip. Två totalt olika människor, det går inte. Att de kämpade på så länge som de gjorde, det är problemet tror jag.
Men det kan man ju inte säga till sin kompis.
Nej, man ska tycka synd om henne och säga att killen är ett svin.
Sist var jag rätt ärlig ändå. Kanske var det en ren egoistisk handling, för att hon skulle förstå att det inte löns att älta det med mig. Ibland är jag egoistisk, det vet jag, men det är för att jag inte ska bli tokig på köpet.

Jag är av den åsikten att man inte dör för att ett förhållande tar slut, och att det finns viktigare saker att prata om och älta.
När man ser att en kompis håller på att gå ner sig helt i drogträsket eller är deprimerad, på riktigt. Då är det en viktig sak att ta tag i. Hjärtesog går över, men en överdos kan sluta riktigt tragiskt.
Kanske handlar det om att man har härdats genom åren. 


Jag vill bara tillägga att jag visst tycker om att prata med mina vänner, om allt mellan himmel och jord. Det handlar inte om det. Men de jag känner väl vet det också.
Och personen i fråga tycker jag verkligen om, men ibland blir det för mycket.

Kommentarer
Postat av: Maddiie : )

Vet va du menar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback