Bilden av förorten i media

Ser på Debatt nu.

Först och främst måste jag faktiskt säga att jag är positivt överraskad av Janne Josefsson som programledare. Gillar honom egentligen inte. Han brukar vara alldeles för vänstervriden för min smak, men det märks inte i Debatt. Mycket bättre än Stina!

Men nu till saken, ikväll handlar det om att medierna gärna svartmålar förorten, eller som det står på hemsidan:

"Fotografer och journalister attackerades i stadsdelen Bergsjön i Göteborg i påskhelgen. Vad tycker du - svartmålas förorten i medierna? Rapporterar man bara om det som är dåligt - och aldrig om det som är bra? Eller finns det en offermentalitet i förorterna som leder till den upptrissade stämningen?"

När jag tänker efter är det faktiskt kanske så. Förstår att människor som aldrig har varit i en förort tror att det är så farligt, fult och hemskt. Hur ofta visar mediern en positiv bild av förorten?
Vet själv bara en gång när jag sökte nyheter om mitt bostadsområde i lokaltidningen. Knivbråk, bilinbrott, drograttfylleri, skadegörelse, misshandel, våldtäktsförsök...
Jag har aldrig själv varit med om de där sakerna, eller jo, vi hade inbrott i bilen en gång, men det är en gång på över 20 år. Det kan hända var som helst.
Och då kan man ju inte ens mäta min "förort" med Tensta, Bergsjön, Fittja osv...enligt media i alla fall.

Själv trivs jag minst lika bra i Rinkeby eller Skärholmen som på Stureplan eller i Vasastan, kanske ännu bättre till och med.
Våga test nåt annat helt enkelt! Bilda en egen uppfattning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback