Min syn på alkohol då och idag

När det kommer till alkohol så är jag så långt från en moralkärring som man kan komma.

Drack tidigt, drack mig för full för ofta, tog ett uppehåll på kanske två år då jag i princip aldrig drack, började festa en hel del igen, blev för full igen, fick minnesluckor, vaknade upp på konstiga ställen, spydde i trappuppgångar. Det är inget jag är stolt över, men så är det. Men självklart är det inte hela sanningen, för fler gånger har jag druckit lagom, tagit ett glas till maten, en drink på en uteservering, en kall cider en varm sommardag.

Det är någonstans där jag är idag också, alltid. Jag tycker inte att det är kul att dricka för mycket. Ett par drinkar är alldeles lagom, har inte roligare bara för att jag är full längre. Det håller på att vara väääldigt längesen jag blev full sist. Jag gillar balansen, gillar mitt förhållande till alkohol idag.
Absolutist är jag verkligen inte, men jag skulle nästan kunna kalla mig nykterist. För en nykterist kan ta en öl, ett glas vin eller en drink, men dricker sig inte full. Inte sant?

Det här med att köpa ut har jag faktiskt inte kommit så mycket i kontakt med. Jag skulle aldrig någonsin köpa ut åt en okänd ungdom. Det kan jag inte ta ansvar för. Men visst har det hänt att jag köpt någon cider till min brorsa. Min brorsa fyller 19 i år, och får alltså dricka på krogen. I och med att han får det så ser jag inga problem i att jag köper ut en mindre mängd alkohol till honom, så länge jag vet var han håller hus och med vilka. Vet också att han festar ganska så sällan. Hämtar ofta honom efter festerna också, och känner flera av hans vänner och jag vet att de tar hand om honom om något händer.
Naivt? Kanske.

Men jag tycker att
Systembolagets nya kampanj är bra. Vet inte om den kommer att påverka någon, men kändisar brukar vara ett bra sätt att påverka. Och jag kanske heller inte håller med om eller tror på allt de säger, men vem skulle erkänna att den bjuder sina tonåringar på alkohol hemma, speciellt i en sån kampanj?
Det jag däremot tror är att vissa kanske kommer att tänka efter. De kanske inte ens har tänkt på att de köper ut, eller varför de gör det. Det svåraste är ändå hur man ska kunna komma åt de äckliga jävla gubbarna som köper ut sprit åt unga tjejer för gentjänster, fy fan!


image817

Adam är en grymt bra förebild när det gäller mycket.
Tänk om någon som han hade funnit när man har yngre...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback