Brotten som skakade Sverige

Jackie Arklöv

I sommar har Aftonbladet haft en bilaga en gång i veckan med titeln "Brotten som skakade Sverige". Som det kanske hörs på namnet så har bilagorna handlat om olika svenska brott och människorna bakom brotten.

Då jag läser tidningar dagligen på jobbet så har jag skummat igenom vissa av bilagorna på lunchen och det mesta har varit riktigt intressant. Men då jag jag ju en riktig kriminalnörd också. Innan jag åkte till Riga så ryckte jag till mig den sista bilagan i serien för att ha något att läsa på tåget till Linköping. Den handlade om Jackie Arklöf, "polismördaren"...om någon nu skulle ha missat honom.
Det jag tycker är minst lika intressant som brotten i sig är just människorna bakom. Varför blev just de kallblodiga mördare, bestialiska våldtäktsmän eller grymma på eko-brott? Just mördare är de mest intressanta, av någon anledning. Kanske beroende på att de är så långt ifrån oss "vanliga" som det kan bli. Eller?

Hur som helst blev jag väldigt tagen av berättelsen om Arklöf. Det finns förmodligen ingenting som kan rättfärdiga ett mord, förutom möjligtvis hämnd(och självförsvar såklart), och då menar jag i sånna fall att personen du mördar t.ex. har våldtagit din dotter eller mördat din fru. Ja, ni förstår kanske, i extrema fall. Men annars kan man inte skylla på så mycket. En jobbig uppväxt, ett hat mot en specifik folkgrupp, en hemsk tid i fängelse eller liknande kan ändå aldrig rättfärdiga ett mord. Men trots det så blir jag väldigt tagen av skildringen av Arklöfs uppväxt.

Att komma som adoptivbarn till en inskränkt liten håla uppe i kallaste Norrland, där man dagligen blir kränkt och mobbad kanske inte är det lättaste ändå? Jag blir så jävla förbannad när jag läser eller hör sånt! Och jag vet ju hur människor i mindre samhällen här uppe kan vara, riktiga idioter, rent utsagt! "- Nog accepterade vi att han var adopterad, säger en tidigare klasskamrat. Men han var ju neger! Det är lite svårt att förklara. Men är man däruppe och ser en, ursäkta uttrycket, svartskalle, så accepterar man honom inte."  Det gjorde rent ont att läsa det där. Helt vedervärdigt! Kanske för att jag själv inte kan förstå hur man kan göra skillnad på folk beroende på var de ursprungligen kommer ifrån. Och blir man hela tiden kränkt och ständigt är omgiven av hat, är det då så konstigt att man själv börjar kränka och hata? Jag vet inte, men jag tycker kanske att det förklarar en del.

Lägg sen till att de enda som accepterar en är jugoslaviska fascister och att man varje dag ser människor bli mördade i kriget. Kanske får man en skev bild av verkligheten då?

Nej, jag tycker inte att man kan rättfärdiga mord med att man har haft en tuff uppväxt, men jag tror ändå att det kan spela in. Och om man kallar honom för idiot, vad ska man då kalla de inskränkta inlandsborna som förstörde hans barndom? Är de bättre människor?
Jackie är inte dum i huvudet, det handlar inte om det. Killen har en grym talang när det kommer till att rita och måla, och dessutom har han tydligen ett läshuvud som är förunnat få. Han har pluggat på fängelset och till och med skrivit en magisteruppsats. Det är inte intelligensen som saknas, utan snarare bristen på verklighetsuppfattning, förmågan att känna empati och förmågan att sätta gränser. Men om man aldrig har fått "lära" sig det rent praktiskt i sin uppväxt, hur enkelt är det då?
 
Arklöv 2003

Även om man är en polismödare så kan man ha talang...


Det här är min teori, och jag försöker inte på något sätt att glorifiera honom som person eller brotten som han begått. Det enda jag försöker göra är att förstå varför lite bättre. Och på samma sätt som att jag inte kan göra skillnad på människor beroende på deras etniska bakgrund så kan jag inte dömma en person helt och hållet beroende på personens handlingar. Jag tror inte att någon är ond rakt igenom, även om den har begått fruktansvärda brott. Det enda jag aldrig kan förlåta är pedofiler och djurplågare. Men det är en helt annan sak, och det tänker jag inte gå in på nu, för då skulle inlägget bli minst dubbelt så långt(och det är redan för långt). Kalla mig inkonsekvent, men så är det.

Har ni möjligheten så tycker jag också att ni ska läsa artikeln om Jackie. Tyvärr går den inte att läsa på nätet, om man inte är medlem i Aftonbladet plus, men om ni orkar så kan ni
ladda ner den som mp3 och lyssna istället. Det är gratis, men jag personligen pallar inte att höra på sånt. Hinner störa mig både på rösten, tonläget och pauserna. Men det är heltklart en läs/hörvärd artikel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback