Husmanskost

Älskad och hatad.
God eller äcklig?
Vanligt eller ovanligt?

Husmanskost är intressant tycker jag. Intressant på så sätt att vi definierar det på så olika sätt.

Jag och en kompis diskuterade just detta fenomen för inte så länge sen. Jag sa att jag inte fattade varför människor äter lingonsylt och vinbärsgelé till allt. Jag jobbar på restaurang och ser det dagligen. Hon sa att det är därför att det gott och passar till vissa maträtter. Konstigt tyckte jag. Jag äter det aldrig. Typ lingonsylt till pannkaka, så jävla äckligt! Ja, ja...i alla fall så fortsatte vi med köttbullar. Jag sa att jag inte kan förstå hur folk kan äta det med kokt potatis eller mos, "brunsås" och lingonsylt. Hon sa att hon tyckte det var godast så. Jag hävdar att man alltid äter köttbullar till pasta, helst makaroner. Och det här med brunsås överhuvudtaget, så jäkla överskattat! Det smakar typ inget och ändå ska det vara med till typ alla maträtter. Persiljesmör också. Vad ger det liksom? Och svenska och ketchup ska vi inte ens gå in på...

Jag insåg rätt så fort att vad man anser vara "normal" husmanskost beror på vad man är uppvuxen med för mat. Vi har aldrig någonsin gjort en brunsås hemma, aldrig ätit potatis till köttbullar, aldrig haft gelé eller lingonsylt till mat, aldrig haft ketchup till korv.
Det vi har haft som husmanskost är lasagne, köttbullar med makaroner, plättar, hemmagjorda "fiskpinnar", indiska kycklinggrytor, tacos, spagetti med köttfärssås och ja, inte så mycket mer. När pappa flyttade slutade vi äta korv och jag har kokat potatis två gånger sen jag flyttade hemifrån.

Vad är husmanskost egentligen? Kan det variera som jag hävdar?
Och framförallt, äter någon husmanskost idag?

Och vad är grejen med pulvermos, färdiga köttbullar, pulversåser och annat äckligt som folk stoppar i sig?
Skulle aldrig falla mig in...




Ska köttbullar ätas så här?
Och varför äter alla köttbullar på IKEA?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback