Snatteri, rasism och babbel

Usch, mötte en kille som jag tagit fast för snatteri på stan när jag väntade på bussen. Han verkade så snäll och gullig att jag nästan fick lite dåligt samvete. Speciellt när så många väktare är smygrasister. Det märks så tydligt, och det gör mig så förbannad! Men samtidigt känner jag att jag inte behöver ha dåligt samvete, för jag behandlade honom väl. I sånna situationer kan jag ärligt säga att jag inte gör skillnad på människor beroende deras ursprung. Det gör väktarna och polisen så bra själva...
Jag märkte att han kände igen mig, och även om det säkert var drygt ett halvår sedan händelsen så såg han fortfarande skamsen ut när han såg mig. Visst, man ska inte rättfärdiga brott, men ibland känns det så hemskt för man vet inte vad som ligger bakom. Som de där höga 13-åriga tjejerna. Då mådde jag riktigt illa. Sånna kan jag bara inte bli arg på, utan jag blir bara ledsen.

Att jag inte vill göra skillnad på folk kanske beror på min omgivning. På bussen hem ikväll t.ex. så var 12 av 15 utländska. Och med det menar jag sånna det syns att de har annat ursprung. Om jag vore rasist, hur skulle jag då kunna bo och trivas här? Det går liksom inte ihop. Sen vet jag att min mormor och även mamma fick utstå en del rasism i sin ungdom. Hur skulle jag då kunna utsätta någon för samma sak? Jag vet inte, men jag tror inte att det är så stor skillnad på människor från olika länder egentligen. Så varför försöka leta olikheter att reta sig på?

Däremot så tycker jag att man får skämta om stereotyper, så länge det inte gör någon illa. Som igår när jag och Matilda kom fram till att om man är finsk hockeyspelare så måste man faktiskt få dricka alkohol, för det ligger i den finska folksjälen. Tar någon illa upp? Jag vet inte. Säg till i så fall!

Oj, ämnet gick visst lite överstyr. Jag babblar på utan poäng som vanligt. Haha...

Kommentarer
Postat av: Victorelida

Hi, how did you have the time to update you web site if you are so busy as your picture in your home page ? Good luck for your interesting links pages.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback