Ett nyttigt och gott tips!

Det händer mig alltför ofta att jag "inte har någonting hemma att äta", eller rättare sagt inte orkar laga mat. Då blir det ofta onyttiga mackor, flingor eller rent av fika. Inte bra.

Men jag har börjat med en jättebra grej, nämligen hemmagjord sockerfri müsli.

image830


I müslin har jag följande:

Fiberhavregryn
Hirsflingor
Linfrö
Vitt och blått vallmofrö
Sesamfrön
Solroskärnor
Pumpakärnor
Torkad frukt (aprikoser, päron, plommon och fikon)
Torkade mullbär
Mandel och valnötter
Russin

Det går givetvis att lägga till och ta bort ingredienser som man vill.
Jag tillsätter inget socker eller sötningsmedel utan låter de torkade frukterna stå för det söta i müslin.

Müslin serveras gärna med turkisk yoghurt utblandad med lite färskpressad apelsin och valfri färsk frukt i bitar.
Gott, nyttigt och framförallt väldigt mättande!

Visst, den turkiska yoghurten är ganska fet, men då håller man sig å andra sidan mätt mycket längre än med mager yoghurt. Men det är en smaksak antar jag.


Kommentarer
Postat av: thilda

det såg verkligen jättegott ut!
ha en bra kväll :)

2008-05-07 @ 19:37:55
Postat av: L8

Det är det också! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback