Någonting min mamma glömt att berätta?

I Turkiet drack jag något som jag aldrig tidigare gillat. Te. Och vet ni vad? Jag gillade det som fan då!

Köpte till och med mig turkiskt te för att testa det hemma.
Tillagade en kopp idag, men nu smakade det bara blä. Precis som förr alltså. Var därför tvungen att googla på just turkiskt te, och då fick jag reda på att anledningen till att turkist te smakar annorlunda är att det tillagas annorlunda. De kokar teét länge, så att det blir riktigt starkt och nästan lite bränt. Sedan spär de ut det med mer varmvatten. Här vill tydligen folk inte ha den där brända starka smaken. Det är alltid den jag har saknat. Har alltid tyckt att te bara smakat blaskigt diskvatten. Men turkarna, de kan det där! För att inte tala om det extremt starka kaffet. Mmm...

Ibland undrar jag om jag har hamnat i rätt land...
Och speciellt när jag insåg att min farfar verkligen såg ut som en gammal turkgubbe, och när flera trodde att jag var turk tills de såg min pappa och min bror. Eller som en kille där nere sa till mig; Är du säker på att din mamma har berättat hela sanningen för dig. Hon reste inte runt mycket eller så? Ja, ibland kan man ju faktiskt undra... ;P





Kommentarer
Postat av: Tekultur

Du har nog bara upptäckt att det finns fler saker som kallas för te, jag skulle nog rekommendera dig att prova fler tesorter, du kan bli förvånad. Prova Pu-erh, då kommer du förstå att te är en otroligt nyanserad dryck..

Postat av: L8

Tack för tipset! Har testat alla möjliga påsar och äckliga teer med smak allt från frukter till gräddkola. Inte min grej. Men det turkiska teet gav mig i alla fall lite hopp. :)

2008-05-07 @ 21:43:38
URL: http://kamphund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback