Idol -gospeltema

Alice, Robin och Kevin ska slåss om finalplatserna. Foto: TV4


Är väl bäst att jag kör veckans Idol-bedömning även den här veckan. Lite sent, som vanligt.

Temat gospel har fått mycket kritik som tråkigt, främst i bloggvärlden. Jag måste däremot säga att jag gillar det! Om de hade skippat Carola(Sveriges läskigaste kvinna?) så hade det varit klockrent. Bättre än både Abba och schlager, det måste ni ju ändå hålla med om? Kanske beror det på att jag lyssnade mycket på religiös musik hos farmor när jag var liten. Visst, alla behöver inte kunna sjunga gospel, men det säger ändå en hel del om hur man funkar som artist. Däremot var vissa låtval lite konstiga, med tanke på temat.

Nu till idolerna.

Johan...åkte ut, trots att jag var rädd att han skulle sno ännu en till deltagares plats. Hans första låt var riktigt sugig, som vanligt. Däremot tyckte jag att han gjorde Free falling helt okej. Ja, helt okej om man heter Johan Palm alltså. (Synd bara att förstöra
en bra låt.) Men hans jävla skrik går mig på nerverna. Hans fan var lätt roligast. Vilken mongobrud!

Kevin...gjorde första låten riktigt jävla bra! Det var gospel när det är som bäst. Ultrareligiöst och glatt. Ett tema som passade honom. Däremot tyckte jag inte riktigt om hans Michael-låt. Uppträdande var tråkigt och det kändes som att han försökte va Michael Jackson. Kevin är för perfekt helt enkelt. Det stör jag mig lite på... Men äga en scen, det kan han!

Alice...var inte bra igår. Stel och tråkig på scen. Dessutom sjöng hon stundvis väldigt surt, som Bagge skulle ha uttryckt det. Independent woman kändes som att den var tio minuter lång, och hon är liksom 16...så jag tror aldrig att hon har betalt en egen räkning. Inte så trovärdigt med andra ord. Hon saknade dessutom glöd.

Robin...går från klarhet till klarhet! Joyful, joyful började lite segt men sen kändes det helt plötsligt som advent i kyrkan...på ett positivt sätt. Och han har lärt sig att röra sig på scen! Whitney-låten gjorde han också bra, med en skön reggae-feeling. Han har utvecklats till en artist. Och fått snyggare hår igen! (Ja, han är väl lite het också...)


Robin Bengtsson. Foto: Daniel Ohlsson/TV4
 
Halleluja!

(Han såg faktiskt superfanatiskt kristen ut på den här bilden...)


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback