Julmys

Ikväll skulle jag egentligen på grötfest(vilket jävla ord) på jobbet, men jag var verkligen dödstrött efter helgens bravader, så jag skippade det helt enkelt.

Istället har jag bäddat ner mig i soffan med myskläderna på och glöggen i högsta hugg. Har tuggat mandel och njutit av det där underbara naturgodiset. Lägg till lite tända ljus och te som doftar kanel och kardemumma. Inte för att jag drack upp det, för hur jag än försöker så kan jag inte gilla annat än turkiskt te, men själva doften var riktigt nice. Nä, då föredrar jag kardemummakaffe istället. Mums!

Vad är förresten grejen med att vi bara använder "julkryddor" just till jul i Sverige? I andra delar av världen använder man kanel, kardemumma, nejlikor, saffran, ingefära mm året om, men varför för vi inte det här? Det är klart underskattat med julkryddor i vanlig mat. Ta t.ex. kycklingen jag gjorde i fredags. Den kryddade jag med en libanesisk kryddblandning som innehåller i princip alla de här kryddorna. Testa! Det är gott!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback