Tallrikshyllan

Skrev tidigare om ett litet "projekt" i köket. Projekt är kanske fel ord, men för några dagar sen satte jag(med mammas hjälp) upp en tallrikshylla där jag tidigare haft en tygtavla. Gillar fortfarande tygtavlan med motiv över Helsinki, så den ska sättas upp i trappen sen. 

Jag älskade auktioner när jag var liten och ropade in en hel del grejer. Mina föräldrar var kanske inte alltid så glada över det(men de fick ju skylla sig själva som tog med mig). Hur som helst ropade jag in tallrikshyllan för en tia eller två. Förr satt den i köket i sommarstugan och när vi sålde stugan så hade vi loppis och försökte även sälja hyllan. Ingen ville köpa den och den hamnade i mammas förråd. För ett tag sen såg jag en liknande hylla i ett reportage i en inredningstidning och fick den briljanta idén att den skulle passa i mitt kök. Det är storyn bakom hyllan, och nu sitter den alltså där och pryder sin plats.




En del av mitt förortskök.
Köksbordet är ett loppisfynd som jag målat om. Kostade typ en femtiolapp.
Stolarna är från Svenska hem, dynorna har mamma sytt, lampan är från (numera nedlagda) Bosaker och de flesta krukorna från Indiska.




En perfekt lösning för oss med mycket småsaker
som inte riktigt har fått nån bra plats tidigare.
Porslinet är från Rörstrand och Gefle. Brickan och underlägget från Almedahls. 
Förr samlade jag gräddkannor i glas, och de här en några av de som är kvar idag. De kommer från okända märken och Iittala.
Den lilla pixiboken är ett välanvänt barndomsminne.  




Kryddburkar i porslin.
Orsa från Rörstrand. De fanns också i vår gamla sommarstuga.




Jag älskar fina förpackningar!
Bakpulvret är köpt på loppis och godiset är en present från Kanada.
Underlägget är från Almedahls med motivet Surt sa räven. Ett favoritmönster.


Återigen inredning som jag älskar. En skön mix.
Badrummet ska ni också få se. Snart...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback