Finskt för hela slanten!

Idag är det Finlands självständighetsdag. (Fast nu är ju klockan över 00.00 så egentligen var det igår.)

Jag firar genom att beställa hem finska böcker. Hallonbåtsflyktingen ska min mormor få i julklapp och den andra kanske jag behåller själv eller ger till min bror, vi får se.


Hallonbåtsflyktingen

Mikko Virtanen har ett problem. Han vill inte längre vara finsk. Han vill inte vara den där tysta och grubblande typen med ångestkänslor och dåligt självförtroende.

Istället vill han vara svensk! Efter vissa inledande svårigheter går det vägen. Mikko blir Mikael Andersson, en vältalig äkta man och familjefar från Göteborg. Priset blir högt, men vad gör man inte för att få leva i världens bästa land?

Hallonbåtsflyktingen är en roman fylld av humor och en hyllning till Sverige men samtidigt en ironisk blinkning från vårt grannland i öster.



Dilledagboken - En finsk fyllbults berättelser

En finsk kultbok!

Juha Vuorinens absurda och ärligt skamlösa snuskhumor som till en början publicerades på Internet slungar de småborgerliga värderingarna åt helvete och gör skrattmusklerna lösa i magen. Boken har toppat försäljningslistorna i Finland och kommer inom kort att ges ut i flera andra länder.


Sa jag att hela släkten på finska sidan lider av sån här (dålig?) humor? Min mormor i synnerhet. Därför tror jag att det blir en perfekt julklapp. Ifjol fick hon ju
den här.

Finsk humor for the people!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback