2008-års bästa plattor

Lite sent. Men bättre sent än aldrig, inte sant? 
Lite dålig variation också, det kan jag erkänna. Men jag kan ju inte rå för att jag dissar alla superhypade kvinnliga artister som mest gnäller och har sig. Jag klarar inte av sånt. I min skivsamling sysslar vi inte med könskvotering. Jag skulle tippa på att det är 99% manliga artister där, och det skäms jag inte över! Oftast gillar jag inte kvinnliga röster bara. Eller deras sätt att sjunga.

Anyway. De här plattorna var de som poppade upp i mitt huvud när jag tänker på 2008-års bästa. Jag har säkert glömt flera, och jag vet att It's a Tensta thing släpptes redan 2007, men jag glömde den ifjol och dessutom kom den så sent på året. Och den är värd att uppmärksammas!


 

   
  
  


Adam Tensta - It's a Tensta thing
Håkan Hellström - För sent för Edelweiss
N.E.R.D - Seeing Sounds
Chords - Things We Do For Things
Kleerup - Kleruup
Lazee - Setting Standards
Timbuktu - En high-5 & 1 falafel
Kanye West - 808s & Heartbreak




2008 var jag lite svältfödd på riktigt grymma konserter. Men några var i alla fall värda att nämnas.

Adam Tensta på Piteå Dansar och Ler. Konstigaste scenen brevid en gräskulle. Men skön stämning och en underbart bra trummis. Och Adam och Eboi är verkligen grymma tillsammans!
Deep Purple i Linköping. Kanske inget band som jag lyssnar på direkt, men det var ändå en ganska mäktig känsla. Grymma musiker, helt klart!
Kleruup på Trästocks. Kan det bästa jag upplevde under hela 2008. Vilket stämning, vilken känsla, vilken underbar musik! Aldrig kunde jag tro att elektronisk musik kunde vara så bra, och aldrig kunde jag tro att man kunde känna sig så hög bara av att vara på en konsert. Kleruup måste jag se igen!
Magnus Betnér i Umeå. Ingen musiker eller konsert, men killen går från klarhet till klarhet och är därför värd att nämnas i sammanhanget. Utan tvekan Sveriges roligaste man!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback