När hösten visar sina bra sidor...

I störst allmänhet hatar jag hösten. Det blir helt plötsligt svinkallt, blåsigt och outhärdligt ute. Mörkt och deppigt är det också.

Men vet ni vad jag älskar med hösten?
Jo, maten!
Jag är en säsongare som gillar att laga mat med vad säsongen har att erbjuda. Inte nog med att det blir billigare, det blir så mycket godare också med färska och fina råvaror!

På våren/försommaren är det vårlök, färskpotatis, färska kryddor, sparris, bladsallad rädisor mm som gäller. Nu på hösten är det alla underbara rotsaker som jag älskar! Kålrötter, morötter, vitkål, lök, rödbetor, palsternacka etc. Lägg sen till svenska äpplen, plommon och överflöd av mammas egenodlade tomater och chilifrukter. Idag fick jag ett halvt lamm av en som pappa känner. Inser ni lyckan av att få ett halvt lamm? Jag ska mala egen lammfärs, göra kebabspett, koka buljong på ben, torka lammfiol, göra goda grytor och underbara ribs med min egenodlade och torkade rosmarin. Servera allt med rotsaksgratäng och äppelpaj till efterätt. Och framför tvn kan jag knapra clementiner (som har börjat se riktigt fina ut i affärerna) och dricka kaffe med kardemumma(dock inte hemodlad).

Lite ruffigare, lite mastigare och lite mustigare. Hösten kan vara underbar!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback