Ramadan, religion och kärlek

Imorgon börjar ramadan, muslimernas fastemånad. Ramadan innebär, vad många skulle kalla det, en hel del uppoffringar. Om jag skulle skriva ner precis allt vad ramadan handlar om här så skulle ni förmodligen ändå inte läsa det, men för er som är intresserade så kan ni ju kika runt på nätet så hittar ni säkert en del information. Men för att förenkla det så innebär det att man lever striktare. Man äter och dricker inte på dagtid, har inte sex, röker inte och många som aldrig annars ber gör det då. Man utsätter sig heller inte för frestelser och ramadan handlar helt enkelt om att tänka mer på Gud och de som har det sämre ställt. Jag är ingen expert på ämnet, så har jag fel så ber jag hemskt mycket om ursäkt.

H är muslim. Det innebär att även han börjar fastan imorgon. För mig innebär det mindre sex och mindre tid tillsammans med honom. För jag är en frestelse. (Det är han som säger det, inte jag! ;) ) Självklart tycker jag att det är lite tråkigt att inte få träffa honom så mycket som jag vill, men jag har full förståelse för att han fastar. Kärleken blir inte svagare för att man inte ses hela tiden, och är det någonting som jag verkligen respekterar så är det religion. Religion kan vara bland det vackraste som finns om den används i positivt syfte. Det verkar många i dagens samhälle missa helt...  

Jag är faktiskt väldigt glad att H är muslim. Jag är glad att det blev just en muslimsk man som jag föll för. Han har moral och värderingar. Ungefär samma värderingar som jag själv har, och det tror jag helt ärligt inte att jag kan hitta i en ateist. Det är svårt och komplicerat att förklara, men mina värderingar är väldigt viktiga för mig och det är också värderingarna som jag tycker är det absolut viktigaste i ett förhållande. Har man helt olika grundvärderingar och vill helt olika saker med livet så tror jag inte att man kan ha ett fungerande förhållande i längden. Den muslimska kvinnosynen handlar mycket om att respektera kvinnan och ge henne det bästa i livet. Både H och hans muslimska vänner är väldigt mån om att man ska ha det bra och jag har faktiskt aldrig blivit så bra behandlad som av dem. Där kan vi snacka om gentlemän! Bland svenska män är det dessvärre rätt så ont om gentlemän. Det är nåt jag tycker att de kan försöka bli bättre på!

Jag genraliserar rätt så mycket inser jag. Men jag talar bara om mina egna erfarenheter. Det finns idioter inom alla religioner, men jag talar inte om extremister för de tycker jag inte har nån rätt att kalla sig varken muslimer eller kristna. Det finns självklart jättefina svenska killar också, det är jag helt övertygad om för jag känner helt underbara svenska killar också. Men jag pratar om vad jag är ute efter i en relation, och just det råkade jag hitta i en muslimsk kille. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback