Rörd till tårar

Det blev ingen frukost för mig idag. Gav bort den sista litern fil till H igår. Han behövde den bättre. (Men helt ärligt är jag rätt så hungrig nu...)

På tal om att ge bort mat...
Det brukar vara en kille utanför jobbet och spela dragspel, som vid så många andra matbutiker. Igår kom en äldre man fram och frågade mig vad killen brukade köpa för mat. Jag svarade lite undrande på hans fråga. Han berättade då att han ibland brukar köpa något ätbart till den där killen. Att han tyckte synd om honom för att folk behandlar honom så illa, för egentligen är han en riktigt trevlig kille, och han önskade att killen kunde börja studera istället.
Jag vet också att han är trevlig. Väldigt artig och alltid med ett leende på läpparna när han handlar av mig. Och jag mår fruktansvärt dåligt av hur människor behandlar honom och de andra i hans situation. De ser honom bara som en tiggare och en skamfläck, inte för den människan han faktiskt är. Sånt gör ont i hjärtat att se.
Jag sa till den mannen som köpte mat till honom att tänk om fler vore som du. Var på han undrade varför jag tyckte så. "För att det är alldeles för få som tänker som du och som försöker vara medmänniskor." Jag tror inte att mannen gjorde det för att visa sig "duktig", utan för att han genuint brydde sig. Jag blev i alla fall alldeles rörd när jag såg hur glad dragspelskillen blev. Höll på att börja lipa när jag stod där i kassan. Och jag tänker fortfarande, tänk om fler vore som den där äldre mannen.

Grundade alla 18 hyllorna igår. Ett j-a jobb, men det var faktiskt rätt så kul! Grundade även byrån som ska vara inne i klädkammaren. När jag väl är igång finns det ingen hejd. Blev faktiskt lite rastlös när jag inte hade mer att måla. Blir nog en sväng ut till snickeriet ikväll också.

Det mest intressanta ska ändå bli att rensa ut bland alla kläder, skor och väskor. Antar att det blir en hel del att skänka bort och eventuellt sälja. Men jag ser faktiskt fram emot det! Ska även försöka rensa ut annat här hemma. Har för mycket skit och saker som jag aldrig använder i lådor och skåp. Köksskåpen är redan utrensade, men det återstår en hel del annat. Är man en hamster så är man...

Nu ska jag göra mig klar för jobbet.
Later!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback