Tallinn -10

Har varit till Tallinn två gånger tidigare. Det börjar vara ett par år sedan så jag minns inte riktigt allt och vi var mest i gamla stan då. Den här gången försökte vi göra och se lite annat också.

Vi åkte buss ner till Stockholm med en sån här paketresa. De andra skulle bara åka över med färjan för dagen, men vi kände att vi ville stanna ett par dagar så vi åkte hem med en annan paketresa. Det blev ändå väldigt billigt. Resan ner var dessutom sjukt kul. Det var vi(jag, mamma och brorsan), några pensionärer och ett gäng med grabbar från Malå som jobbade i gruvan. När vi klev på bussen i Umeå(vi blev hämtade med bil i Ske-å) vid sex på morgonen så var festen redan i gång. De drack öl och whiskey och sjöng och stämningen var jäkligt trevlig. Alla mina fördomar om inlandsbor besannades, samtidigt som jag insåg hur fruktansvärt enkla och trevliga människor de är. Vägen ner bestod av allsång, filmtittande, skratt och en lite guidad busstur i Sthlm. Stämningen går inte att beskriva, men det var lätt den roligaste bussresan i hela mitt liv.

Sen färja från Sthlm. Jag älskar att åka färja! Så jäkla kul! Drack massor av goda drinkar i baren, åt supergod buffé, kollade på showen, var på karaoke och snackade med sköna människor. Var en aning trött när jag vaknade nästa morgon...

Vi bodde på ett jättemysigt hostel i utkanten av gamla stan. Det påminde lite om våran gamla sommarstuga samtidigt som allt var jättefräscht och rent och fint. Träffade många intressanta och trevliga människor där.

Minns inte exakt vad vi gjorde vilka dagar, men här är en liten sammanfattning i alla fall:

Åt massor av god mat på riktigt bra restauranger. Drack litervis med gott vin. Gick på ett zoo med massor av fina djur(tyvärr dog min kamera på vägen dit). Shoppade i små mysiga butiker och på stora köpcentran. Var ut till en förort och kikade. Åkte turist"tåg" i gamla stan och höll på att dö av skratt. Köpte billig sprit. Var på tortyrmuseum. Shoppade i ösregn på ryssmarknaden. Tittade på fina kyrkor. Fikade sliskiga bakverk på mysiga caféer.

Gjorde säkert mer saker också, men jag är lite glömsk...

Bussresan hem var inte lika kul. Massa uppblåsta tråkiga Umeåbor som inte uppskattar vin till frukost eller att man skrattar och har kul.




Dressmanreklam? Nä, bara gubbarna från Malå.



En del av förrätterna på båten. Mums!



Drack alldeles för mycket bubbel...



...men en del goda sliskiga drinkar också...



...och lustiga bakverk.





Ett hus i närheten av där vi bodde.



En mysig vinkällare där vi åt lunch.



Och en mysig liten gata.



Turistfällan nummer ett, "stora torget".



Ett rosa hus som jag blev väldigt förtjust i.




Strippklubbar, stora hotell och feta banker. Tallinn har ändrats en del sen sist.



Kuke-gatan.



Lido har världens bästa husmanskost!



Och rätt så skum inredning.



"Våran" gatan.



Ett coolt hus på väg till ryssmarknaden.



Också ett riktigt turistigt ställe.



Nytt möter gammalt. Så ser det ut ungefär överallt i Tallinn.



En snygg skylt bara.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback