Milano - i korthet

Nu är jag hemma från Milano igen. Eller det har jag varit i två dagar, men jag har varit så jäkla trött och haft så fullt upp att jag inte har hunnit eller velat sitta vid datorn.

Resan ner till Stockholm var inte kul. Tåget var sex timmar försenat och de här sex timmarna fick vi spendera i Bastuträsk! För er som nån gång har varit i Bastuträsk så vet ni att det kanske inte är det hetaste stället att spendera en lördagskväll/natt. Bemötandet av personalen på SJ var också en katastrof, men det tar vi en annan gång...

Milano var i alla fall great! Shoppingen slog allt! Att jämföra shoppingutbudet i Milano med det i Sthlm är ungefär som att jämföra Sthlm med typ Arvidsjaur. Då kanske ni förstår... Armanis stora fina butik blev som ett andra hem och La Rinacente(ett stort varuhus med åtta våningar) slog NK med hästlängder. Så mycket shoppat blev det. Min plånbok är kanske inte lika nöjd som min garderob... Kan visa shoppingen sen!

Vi var även på konstmuseum och gick en sväng i Il Duomo. Blev inte så mycket mer kultur än det, men man ser ju vackra byggnader under tiden man shoppar också. Haha.

Blev tipsad om ett coolt uteställe som låg i en gammal kyrka. Det var verkligen det häftigaste stället jag varit på! Det såg fortfarande ut som en kyrka, men med en stor bardisk, stolar klädda i leopardtyg och en gigantisk kristallkrona. Supersnyggt! Förstår inte ens hur vi kom in där för allt var reserverat under aperitivo-timmarna och det var en stenhård vakt med vip-lista utanför. Vi var de enda som fick ett bord utan att ha reserverat. Varför vet jag faktiskt inte...

I onsdags var vi en sväng med tåg till Venedig. Vägen dit var vacker med vinodlingar och alper och runt Gardasjön var det superfint. Blev jättesugen på att åka dit nån gång... Venedig var också fint, men en riktig turistfälla. Skulle förmodligen inte åka dit igen, men det var jul att se i alla fall. Vi hade också stårlande solsken och jättevarmt den dagen så det var skönt att bara strosa runt och äta glass och jordgubbar och shoppa lite i de små butikerna.

Maten, drycken och i synnhet glassen och desserterna var toppklass. På hotellet bjöds det på champagne till frukost och om jag säger så här, det är inte svårt att anpassa sig till dyra vanor. Värre är det att sluta med dem när man kommer hem. Åt så mycket god glass och sorbet att jag säkert gick upp alla de där kilona som jag gått ner. Haha.

Alla italienarna var välklädda och snygga. Allt från barn, unga tjejer till gamla gubbar. Inga mjukisbyxor, leggings eller fula skor. Det kanske är hemskt att säga men det var verkligen jätteskönt att slippa se fula svenskar. Här kan nästan ingen klä sig propert och jag mår illa an alla fula leggings och foppatofflor. Även om inte alla var supersnygga i grunden i Milano så klädde de sig i alla fall snyggt och efter sina förutsättningar. De såg varken ut som horor eller white-trash-mammor. Och killarna hade inte säckiga byxor och skitigt hår. Skönt att slippa se folk som snusade också.



Och här kommer en liten bildkavalkad...



Alperna från ovan



Fina färgglada hus i Milano



Galleria Vittorio Emanuele II



Skyltningen i en av Louis Vuittons butiker



Armani hade en gigantisk bild på Ronaldo som täckte en hel husvägg



På tågstationen fanns han också



Hotellet



En random gata



Vespor och motorcyklar av alla de slag var poppis



En kyrka utanför Marc Jacobs butiken (om jag inte minns helt fel)



Il Duomo



Versace hade ett jätteläckert skyltfönster i sin gigantiska butik



Tågstationen som inte ens luktade piss



På Armanis café fanns det här supersnygga toaletten



Konstmuseumet som vi var på. Riktigt vackert!



En stor härlig park att koppla av i mitt i alla shopping



Det enda vattnet som fanns i Milano. Det var det enda jag saknade där. Vatten.



Inter vann italienska ligan dagen innan vi kom till Milano. Så här såg det ut på många balkonger i staden.



Vi råkade hoppa på första klass på väg till flygplatsen. Men jag klagar inte...


Kommentarer
Postat av: Abdulbeatrice

Congratulations on a job well done. Thanks


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback