Fördomsfri?

Jag brukar se mig själv som fördomsfri. Jag gör inte skillnad på folk beroende på var de kommer ifrån eller vilken religion de tillhör. Men innebär det att jag är fördomsfri?

Under måndagens champagne- och ostkväll kom vi in på ämnet kollektiv. Alltså människor som bor i kollektiv. Det vädrades fördomar hej vilt; alla som bor i kollektiv är veganer som äter linsgryta, gillar 70-talsinredning, röker hasch och ligger med alla andra i kollektivet. De är feminister med dreadlocks(eller allmänt fula frisyrer), orakade armhålor och stora buskar down under. Ja, tänk er filmen Tillsammans ungefär...

Min vän K avslutade det hela väldigt bra: -"...och så är de fattiga och röstar på vänsterpartiet." 

Jag höll på att tappa andan av allt skratt som följde den meningen. Visst, det var verkligen fördomsfullt, men det var ändå så jäkla klockrent! Och helt ärligt känner jag bara en vänsterpartist som är rik, så hon kanske inte var helt fel ute? Haha.

Men många vänster-människor har ju å andra sidan fördomar om att man måste vara höginkomsttagare för att vara moderat. Det kanske är ungefär lika sant?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback