Därför röstar jag på Alliansen

På söndag har vi möjligheten att rösta i tre val. Till riksdagen, kommunen och landstinget. Vi behöver inte rösta på samma parti i de olika valen, och jag kommer att välja att rösta på två olika allianspartier.

I riksdagen får
Kristdemokraterna min röst och i kommun och landsting röstar jag på Moderaterna. Av den enkla anledningen att jag delar många av mina hjärtefrågor med KD, men på lokal nivå så tycker jag att M har starkare kandidater som jag kan identifiera mig mer med. Av den anledningen är jag också medlem i Moderaterna, för det är på lokal nivå man får ut mest om man är medlem i ett parti.


Varför väljer jag just Alliansen?

För mig är det väldigt enkelt. Jag är för valfrihet. En valfrihet som vi aldrig kan få med en rödgrön regering som vill att allt ska vara centralstyrt.

Här är några anledningar att rösta på alliansen:

Det ska löna sig att jobba - Självklart ska man ha mer kvar i plånboken om man jobbar än om man inte gör det. Hur ska vi annars få fler människor att vilja jobba? Därför tycker jag att jobbskatteavdraget för vanliga arbetare, som du och jag, är jättebra! Det ger också en livskvalitet som är oerhört viktig för folkhälsan. Människor mår bra av att ha ett jobb att gå till och att ha kollegor. Vi måste uppvärdera jobben i Sverige!

Landsbygden ska leva
- En ytterligare höjning av bensinskatten påverkar inte bara privatpersoner som kör bil, utan alla typer av transporter blir dyrare vilket resulterar i att varor och tjänster också blir dyrare ju längre ut på landet du kommer. Att utarma landsbygden är det sämsta man kan göra då Sverige består till så stor del av just landsbygd! Jag vill inte leva i ett land där man bara värnar om storstäderna!

A-kassan och sjukförsäkringen ska främst vara en omställningsförsäkring och inte en långvarig försörjning
- Vi bör ta vara på det friska i människor istället för att bara se det sjuka. Alla kan bli sjukskriva eller arbetslösa någon gång under sitt liv, men jag planerar i alla fall att ha fler arbetsföra dagar än dagar då jag är sjuk. Och jag vill tjäna på att jobba. Det är också viktigt att att låta de som är sjukpensionärer att prova på att jobba, för många av dem kan faktiskt komma tillbaka till ett arbetsliv, om än inte på heltid. Visst finns det brister i dagens system, men man måste tänka på hur nytt det är och att det faktiskt kan finnas personal på FK som gör felaktiga beslut. Det kan man inte klandra politikerna för, och man kan heller inte förvänta sig att politikerna ska sätta sig in i alla ensklida fall! Efter en period av sjukskrivning så bör man också utreda om personen kan återgå till arbete eller inte, både för den ensklida personens skull och för samhällets.

Det ska vara lätt att starta och driva företag
- Vi kan inte ha en regering som vill ha monopol på allt och som inte vill främja företagandet. Den privata sektorn är trots allt en väldigt stor arbetsgivare, så varför göra det krångligare och dyrare för driftiga människor som vill starta företag? Fler företag bidrar oavkortat till fler jobb.

Skolan ska våga ställa krav och vara anpassad efter alla elever
- Vissa vill ha ett praktiskt yrke och andra vill bli akademiker, är det så svårt för vissa beslutsfattare att förstå? Att det både finns studieförberedande utbildningar, yrkesutbildningar och lärlingsutbildningar tycker jag är jättebra! Alla elever är nämligen olika och vill olika saker i livet. Sen ska man självklart kunna läsa kurser på Komvux, men det kan man idag, även om många sossar verkar ha glömt det... Är du duktig ska det också uppmuntras, det gör det inte tragiskt nog i dagens skola. Jag är också för friskolor, så länge de följer samma regler som den kommunala skolan. Samma sak där, valfrihet är bra!

Konkurrens är hälsosamt och bra för både kunder och näringsidkare
 - Jag tror inte på ett samhälle där staten och kommunerna äger allt. Ta apoteken som ett exempel; de blir bara fler och öppettiderna, tillgängligheten och servicen är bättre. Detta på grund av att regeringen valde att avskaffa apoteksmonpolet. Generellt så blir både service och priser bättre med konkurrens. Vi fick också lära oss när jag gick butikschefsutbildningen att konkurrens är bra för näringsidkare. Köpkraft föder köpkraft. Kommuner ska heller inte stoppa planer på att öppna nya affärer, vilket tragiskt nog händer i många röda kommuner.

Familjer ska få bestämma över sin egen vardag
- När jag en dag får barn vill jag att jag och min man ska få fördela föräldraförsäkringen som vi vill. Det är ändå vi som känner till vår vardag och våra barn bäst, inte Lars Ohly. Jag skulle bli jätteglad om vi fick möjligheten att nyttja vårdnadsbidraget också, för jag tycker personligen att det är fel att sätta ettåringar på dagis. Man skaffar förhoppningsvis barn för att man vill ha barn och för att man vill umgås med sina barn. Vill man ha barnen på dagis så ska man självklart få det, och barngrupperna där bör bli mindre.


Men varför just Kristdemokraterna?

Alliansen har kommit överens om ett gemensamt valmanifest, så på så sätt är det ingen större skillnad mellan partierna. Men KD är det av allianspartierna som mest värnar om "den lilla människan" och var och ens egen valfrihet. De jobbar hårt för att familjerna ska få fatta beslut själva, politikernas makt bli mindre och för att äldre ska få det bättre. De vill att gamla ska få bo tillsammans livet ut, oavsett om en har högre behov av vård än andra. Överhuvudtaget är vården viktig för KD. Med Göran Hägglund som socialminister så har vi fått både fler apotek och vårdcentraler. Köerna har blivit kortare och det har införts vårdval. Inför kommande mandatperiod vill de korta väntetiden på akuten, ge äldre guldkort på samma ställe och minska vårköerna generellt.
KD vill också stärka civilkuraget, vilket jag tycker är jätteviktigt! Vi kan inte bara stå brevid och titta på om nån blir misshandlad eller mobbad. Jag tycker att det ska vara en skyldighet att göra vad man kan för att stoppa sånt.

För kristdemokraterna är familjen viktig, och de tar ofta ner sin politik till en personlig nivå. Det är främst därför de får min röst! Sen tycker jag väldigt mycket om Göran Hägglund också. Han är en kompetent politiker, samtidigt som han känns väldigt mänsklig och är lätt att förstå.

Många blir skrämda av ordet "krist" i kristdemokraterna, men det handlar bara om att samhället och politiken ska genomsyras av kristna värderingar. Kristna väderingar har i alla fall de allra flesta jag känner, oavsett om de anser sig vara kristna eller inte. Våra lagar är idag uppbyggda på kristendomen och de tio buden, men det tänker nog inte många på. Du behöver inte vara religiös eller kristen för att rösta på KD. Du är lika välkommen om du är muslim, jude eller ateist. För kristna väderingar handlar också om att inte göra skillnad på folk.

Den dagen jag själv skaffar familj eller behöver sjukvård vill jag att Kristdemokraterna ska sitta i regeringen! Och för mig är valet att rösta på alliansen väldigt enkelt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback