Låt mig göra mina egna val

En kollega sa så här till mig idag: - Den som blir sambo med dig måste vara världens lyckligaste man. Du ser liksom fram emot att komma hem och skura toaletten efter en lång dags jobb.

Okej, riktigt så "illa" är det kanske inte, men periodvis tycker jag att det är riktigt roligt att städa. Jag tycker också om att pyssla med trädgårdsarbete, rensa ogräs, odla egen sallad och plocka vissna blad. Jag tycker om att ha middagsbjudningar med olika teman på både mat och dukning. Baka väldekorerade cupcakes och ha kafferep. Klä upp mig och se bra ut för min kille. Tillfredsställa honom ala Anna Anka. Jag tycker om att köpa hem fina snittblommor inför helgen och jag smuttar hellre på ett glas champagne än häller i mig litervis med öl på fredagskvällen. Jag tycker inte att tjejer ska snusa eller gå i foppatofflor. Jag vill ha långt hår och noppa mina ögonbryn. Jag älskar heminredning och vet ingenting om bilar. Jag löser korsord och kokar sylt.

Jag är ingen feminist. Kanske heller ingen modern kvinna. Men vet ni vad? Jag känner mig inte förtryckt. Jag vill inte ha det på nåt annat sätt, och jag vill heller inte att någon ska säga åt mig att mitt val av livsstil är fel eller att jag lever i ett förhållande som inte är jämnställt. Det handlar om mina intressen, och so what om mina intressen inte anses vara feministiska nog. Är det inte mer förtryckande att inte få ha sina intressen bara för att samhället har kommit på att de är omoderna? Jag säger inte att någon annan måste leva som jag, utan det är ett val som jag har gjort. Jag är inget våp som inte klarar av att byta en säkring eller borra upp en hylla. Jag tycker om att se på fotboll och dra grova skämt. Jag kan göra typiskt manliga saker också, men om jag måste välja så föredrar jag att mangla lakan och baka paj framför att byta tändstift och dricka öl. Ska jag behöva straffas för det?

Och ja, jag tror faktiskt att den som blir sambo med mig blir nöjd. Varför skulle han inte? Säg den karl som är så feministisk att han skulle avstå från att sambon dammsugit på kvällen och att sen bli väckt av en avsugning nästa morgon. Jag tror inte det va...


Kommentarer
Postat av: zethie

sv: I'm glad you agree :)

Postat av: Morganhilde

Excellent site!

2012-06-13 @ 10:35:12
URL: http://morganhilde.blogcheapster.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback