dag 16 – en låt som du brukade älska men nu hatar

Jag vet inte om jag någonsin har älskat Tankar i Havanna. Men jag gillar en hel del andra låtar som Björn Afzelius gjort. Dock inte den här typen av politiska låtar som hyllar kommunismen. Kommunism är diktatur och om nu Kuba skulle ha blivit så väldigt bra efter kommunismens intåg så förstår jag inte varför miljontals människor har flytt därifrån. Den här låten beskriver någon slags utopi och inte verkligheten. Någon slags utopi som jag blir oerhört illamående av. Att tro att kommunism inte är förtryckande och att allt är så frid och fröjd. Inga horor eller juvelerare, utan bara skratt, sång, kärlek och lycka. Och förresten, vad är det för fel på juvelerare? Det har jag aldrig förstått.

Nej, jag avskyr kommunism och därför avskyr jag också den här låten.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback