Ett till nyttigt alternativ

Min mage har lätt att krascha ihop, eller vad man ska kalla det. Får lätt ont och det händer även att jag får magkatarr ibland. Får någon vecka sedan var det extremt, orkade knappt göra någonting alls då.

Men, nu har jag verkligen försökt äta nyttigare. Mer fibrer, mineraler, bra råvaror, frukt, grönsaker och mindre socker och dåligt fett. Kan vara lite jobbigt att tänka på sånt, men förutom
müslin som jag tipsade om för ett tag sedan så kommer ett till tips här!


Nyttig och fiberrik gröt (har tyvärr inget bättre namn på den...)

Fiberhavregryn -Förutom fibrer innehåller grynen beta-glukan, som kan sänka det dåliga kolesterolet i kroppen.
Hirsflingor - Glutenfritt. Innehåller mycket b-vitamin och är därför bra för vegetarianer.
Boveteflingor - Lågt GI och fritt från gluten. Populärt spannmål i Ryssland.  
Kruskakli - Mycket fiber- och mineralrikt. Bra för magen.
Linfrö - Bra för magen. GI-sänkande och rikt på omega-3.

Jag brukar blanda lite som jag känner för, men dock kan en för stor dos linfrö vara skadligt för kroppen, så ca 1 msk är lämpligt i gröten. Totalt ska allt bli lite drygt en dl som sedan blandas med drygt 2 dl vatten och lite salt. Kör sedan i micron ca 2 min och servera med torkad eller färsk frukt och mjölk. Sylt går också bra, men är mindre nyttigt.

Oj, vad jag känner mig som Anna Skipper. Haha... Men det här är faktiskt en bra och enkel lunch (eller frukost för dem som äter det...)som man håller sig mätt på länge!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback